campagne

24-11-2014 19:41

Shockcampagne. (opbouw)

Shock is niet de campagne, wel een onmisbaar onderdeel ervan.

De campagne biedt een volledige structuur aan.

Actief en passief

De kennistest en in ontwikkeling 'lesvoorbereiding vakoverschreidend'

affectief en cognitief


positief en negatief

WAT voor affiches NIET WERKen

Bij volgende voorbeelden werkte de campagne niet of slechts miniem.
Wat niet werkt zijn emblematische afbeeldingen. In onderstaand voorbeeld op een fel rode achtergrond die al de aandacht opeist. Deze emblematische afbeeldingen hebben geen realiteitsgehalte. Ze trachten de jongerencultuur op internet na te bootsen door gebruik van emoticoms te maken. Deze zijn op zich al een slechte weergave van emotie.

In deze affiches zitten geen actief werkende elementen.



Onderstaande affiche is een goede poging ware het niet dat de aandacht te fel uitgaat naar de teksten, de teksten te cynisch zijn en moeilijk vatbaar voor de jongeren. De afbeeldingen missen opnieuw realiteitsgehalte, de hand is robotisch en het oog heeft op de afgebeelde wijze niets met vuurwerk te maken. Het lage realiteitsgehalte zorgt ervor dat de shock die men even zou moeten beleven te kort is om van betekenis te zijn.

De actieve elementen op onderstaande affiches werken slechts kort. 


Als laatste niet werkend voorbeeld kijken we even naar onderstaande affiche.
Deze heeft het meeste aantal actieve en echt werkbare elementen die een anti-vuurwerkcampagne tot nu toe vertoonde.
Het woord fuck komt duidelijk uit de belevingswerled van de jongeren.
De populaire voetzoekers erbij komen ook uit hun leefwereld en maakt op een specifieke wijze duidelijk waarover het gaat.
Het bloed zorgt bij sommigen even voor een shockeffect. 
Het gele gevarenpaneel dat volledig op de voorgrond werd geplaatst met emblematische hand neemt spijtig genoeg de plaats in van een echte hand.
Hierdoor vervalt de werking van alle andere elementen.




wat wel werkt

De humor, taal en beeldtaal van jongeren

Als je jongeren wilt bereiken, en als je wilt dat een boodschap viraal door henzelf verspreid moet worden, dan moet je natuurlijk wel aansluiten op hun eigen humor. Ook al is dat niet jouw humor. Consument en Veiligheid - of althans hun reclamebureau - had dat heel goed gedaan. Want brave en dus saaie campagnes worden natuurlijk niet verspreid. Jongeren hebben nu eenmaal een andere smaak dan volwassenen. Jammer dat Consument en Veiligheid kennelijk gezwicht is voor de humorloze volwassenen die hun eigen smaak belangrijker vinden dan het overbrengen van een belangrijke boodschap.

Nemen we nu de werkende elementen uit de mislukte campagnes;

Taalgebruik uit de jongerencultuur, bloed, shockeffect, wonde of lichaamsdeel niet emblematisch afbeelden maar levensecht. 


Dan komen we tot dit resultaat. Het resultaat heeft alle elementen in huis om het gewenste effect te bereiken. Wel is het heel belangrijk de afbeeldingen slechts voor 1 dag te gebruiken en ze dan te verwijderen. De reden hiervoor is het tegengaan van gewenning. Het shockeffect blijft anders niet bestaan. De affiches zijn gratis te downloaden en te gebruiken. Drukken doen we zelf niet. Indien je ze afdrukt raden we aan om niet boven het A3 formaat te gaan. De afbeeldingen van de lichaamsdelen worden waziger als je dichterbij de afbeelding staat. Dit is doelbewust zodat de details en de emoties daarbij niet overheersen. 

Feedback over het postergebruik is wenselijk. 


Lees meer: https://kaboom6.webnode.be/wat-wel-werkt/
Creëer gratis uw eigen website: https://www.webnode.nl

  

Voor onmiddellijke ondersteuning bij noodgevallen in België belt u:

Algemeen - 112 

Medisch - 112

Politie - 101    

Brandweer - 112

Brandwondencentrum algemeen nummer

02 268 62 00

Link naar brandwondencentra

 

 

 

Contact

KABOOM levelX
Vildersstraat 3
3500 Hasselt
+32 468 17 78 06 kaboom@email.com