DIT ONDERDEEL IS BEDOELD VOOR LEERKRACHTEN EN VERANTWOORDELIJKEN

PREVENTIEF OP SCHOOL OF JEUGDBEWEGING

Waarom bommetjes gooien op de speelplaats?
Stoerdoenerij, daar draait het steeds opnieuw om. Het is stoer iets te durven wat iemand anders niet durft. Het is stoer om iets te doen wat niet mag, zeker als het een verbod is dat zelden overtreden wordt. Hiermee moet steeds opgelet worden. Des te langer een bepaald verbod door niemand overtreden wordt des te meer aanzien je er immers mee zou verwerven als je het wel overtreedt. Des te opener de straf des te meer aanzien.
 
Waarom gooien jongens vaak bommetjes in de richting van meisjes? 
Ook daar is het antwoord duidelijk stoerdoenerij. De schuldige wil stoer overkomen bij zijn kameraden en tonen dat hij domineert. Het plaatst hem zowel in een dominante positie bij de overige jongens als bij het meisje. 
Veel bereiken ze er alvast niet mee.

Je neemt een duidelijk standpunt in door, op vriendelijke wijze, te zeggen dat je er niet me gediend bent. 
 
Stoerdoenerij en haantjesgedrag dus. In 99% van de gevallen was het ook niet de bedoeling van de schuldige om een persoon te kwetsen. Wat wil de jongere bereiken? Stoer over komen, zijn lef laten zien. Preventief kunnen we dus enkele dingen ondernemen.

1. De jongeren alternatieve mogelijkheden geven om hun lef te tonen, om stoer te doen. Het kanaliseren naar alternatieve manieren.
Hier kan je verschillende mogelijkheden aanwenden.

a. Eerst en vooral leidt een groene schoolinfrastructuur tot minder agressie en minder agressief vertoon van lef. Des te meer beton des te meer agressie. Dit werd wetenschappelijk aangetoond.
b. Zitplaatsen in het groen zorgen voor rust. Als zitplaatsen denken we niet aan banken maar aan zitmuren die in de planteninfrastructuur werden ingebouwd.
c. Vervolgens kan je op andere manieren lef tonen. We noemen het smalend hangstokken voor hangjongeren. Rekstokken van verschillende hoogtes waaraan iedereen zijn kracht kan meten.
d.  Zorgen dat er zowel actieve als passieve sporten kunnen uitgeoefend worden op de speelplaats. 
e. Deze delen plaats je apart van elkaar te zodat degenen die rust opzoeken dat ook echt vinden! 

(www.pimpjespeelplaats.be
Is een website waar het volledig draait om de invloed van de schoolinfrastructuur en een groen karakter. Ze hebben momenteel een wedstrijd lopen waarbij je 3500 euro kan winnen om je speelplaatsproject te ondersteunen.)


2. De jongeren duidelijk maken wat de regels zijn binnen de context waarin gewerkt wordt.
Regels met gevolgen noteren, ondertekenen, gevolgen bespreken en toonbaar maken.


3. De jongeren kennis aanbieden over gevaren, gevolgen maar ook op positieve wijze ehbo, veiligheidsregels en kennistest naar voor schuiven. Dit vind je hier op de website.

4. Werken met korte shock-postercampagnes
Dit is zeer belangrijk, het is de enige manier om de jongeren een plots besef van realiteitsgehalte te geven. Ze hebben immers nog nooit gezien wat voor een wonde een bommetje kan aanrichten. Op tv doet het meestal niets, iedereen blijft immers opstaan tijdens een gevecht. Hun beeld is onrealistisch dit moet bijgesteld worden door een kort shockeffect. Kort omdat het anders gaat gewennen en het effect verdwijnt.



  

Voor onmiddellijke ondersteuning bij noodgevallen in België belt u:

Algemeen - 112 

Medisch - 112

Politie - 101    

Brandweer - 112

Brandwondencentrum algemeen nummer

02 268 62 00

Link naar brandwondencentra

 

 

 

NOODNUMMERS

Voor onmiddellijke ondersteuning bij noodgevallen in België belt u:
Medisch - 100    Politie - 101    Brandweer - 100    Algemeen - 112   Brandwondencentrum - 02 268 62 00

Contact

KABOOM levelX
Vildersstraat 3
3500 Hasselt
+32 468 17 78 06 kaboom@email.com